Mellem konge og folk: Kunst, magt og offentlighed i 1700-tallets Danmark-Norge

Monument foto af Mathias DanboltI de senere år har der været en voksende interesse blandt forskere i både Danmark og Norge for at undersøge 1700-tallets kunst- og kulturhistorie. Da kunsthistorie som disciplin blev formet i sidste del af 1800-tallet, fungerede dette århundrede ellers primært som et negativt spejl for alt det, der blev opfattet som problematisk. I Danmark blev 1700-tallets kunst ofte reduceret til “paryktiden” – en betegnelse, der henviste til rokokoens hofkunst og æstetik og satte perioden i kontrast til 1800-tallets demokratiske og nationalt orienterede fokus på fædrelandets kunst.

I 1869 afskrev den norske kunsthistoriker Lorentz Dietrichson tilsvarende 1700-tallets relevans for faget med en reference til Henrik Ibsens Peer Gynt: “‘De fire Aarhundrederes Nat’ er blevet et staaende Udtryk for Norges Liv i de Aarhundreder, der forløb […] mellem 1400 og 1800.” For Dietrichson var 1700-tallets kunst- og kulturproduktion et symptom på “den Tilstand, hvorunder et fordum stærkt og selvstændigt Folk ved egen Svaghed ligesaameget som ved ydre Overgreb sank ned i en provinsiel Stilling”.

Seminaret Mellem konge og folk samler både forskere, der gennem mange år har fastholdt og fornyet interessen for 1700-tallets kunst- og kulturhistorie, og en ny generation, der bringer friske blikke på perioden. Med afsæt i kolonihistoriske, hoffhistoriske, økonomiske, økokritiske og materialitetsorienterede perspektiver søger vi at åbne nye dialoger om både 1700-tallets kunst og dets betydning for forståelsen af kunst, historie og offentlighed i dag.

Program

09:30-10:00 Kaffe
10:00-10:15

Tonje Haugland Sørensen (KU) og Mathias Danbolt (KU): Velkommen og baggrund for seminaret – med fokus på udstillingen Nordmandsdalen: Kunst, makt og materialer i 1700-tallet Danmark-Norge (2025) ved Kode Bergen Kunstmuseum og det kommende temanummer af tidsskriftet Kunst og Kultur om dansk-norsk kunsthistorie i 1700-tallet i 2026 (red. Danbolt og Sørensen).

10:15-10:45 Mathias Danbolt (KU): ”Samiske spor i København: Rokokoens rensdyr og den koloniale billedverden i 1700-tallet.”
10:45-11:15 Tonje Haugland Sørensen (KU): “Å tenke med tømmer – skog, ekstraksjon og landskap i 1700-tallets Danmark-Norge.”
11:30-12:30 Frokostpause
12:30-13:00 Ulla Kjær (Nationalmuseet):  ”Den danske kunstpolitik og dens bagmænd i 1700-tallets midte”
13:00-13:30 Jesper Munk Andersen (Konglige Samlinger): “Det originale Flora Danica-stel- til bords med vækst, nytte & biodiversitetskrise.”
13:30-14:00 Helene Engnes Birkeli (Universitet i Bergen): ”Å posere gruven i mineraler. Bergmenn i porselen fra Den Kongelige Porcelainsfabrik, c. 1780-1814”.
14:00-14:30 Kaffepause
14:30-15:00 Christine Waage Rasmusen (Slots- og Kulturstyrelsens slotsforvalter på Fredensborg Slot): ”At bringe en 1700-tals have ind i det 21. århundrede: Om at restaurere Fredensborg Slotshave.”
15:00-15:30

Casper Thorhauge Briggs-Mønsted (Kongelige Samlinger): ”Flygtig arkitektur: Performative iscenesættelser af kongemagten ved Frederik 2.s og Christian 4.s hoffer”

15:30-16:00 Jens Hesselager (KU). ”Opera, drikkevise og tragediedigtning: Et par norsk-dansk-italiensk-fransk-tyske perspektiver på tiden omkring 1772”.
16:00-16:15 Pause
16:15-17:00 Afrundende fælles diskussion med vin og snacks: Udfordringer ved at arbejde med dansk-norsk kunsthistorie i 1700-tallet – genstandsfelt, metodisk nationalisme og tværfaglighed.

Åbent seminar

Seminaret er åbent for alle – ingen tilmelding nødvendig.

Seminaret er arrangeret af forskningsprojekterne Norwegian Wood (2025-29, Novo Nordisk Fonden) og Moving Monuments (Novo Nordisk Fonden, 2022-26).