Ideen om den Marmorhvide Antik

Research output: Other contributionNet publication - Internet publicationResearch

Standard

Ideen om den Marmorhvide Antik. / Skovmøller, Amalie.

Baggrund. 2020. (Baggrunds tidsskrift).

Research output: Other contributionNet publication - Internet publicationResearch

Harvard

Skovmøller, A 2020, Ideen om den Marmorhvide Antik. Baggrund. <https://baggrund.com/2021/08/20/ideen-om-den-marmorhvide-antik/>

APA

Skovmøller, A. (2020). Ideen om den Marmorhvide Antik. Baggrund. Baggrunds tidsskrift https://baggrund.com/2021/08/20/ideen-om-den-marmorhvide-antik/

Vancouver

Skovmøller A. Ideen om den Marmorhvide Antik. 2020.

Author

Skovmøller, Amalie. / Ideen om den Marmorhvide Antik. 2020. Baggrund. (Baggrunds tidsskrift).

Bibtex

@misc{66013e71e88b4f0483d7ba457481be35,
title = "Ideen om den Marmorhvide Antik",
abstract = "Antikken var i farver! Det er n{\ae}sten ubegribeligt, for igennem {\aa}rhundreder er vi blevet fortalt og forestillet antikken i en storsl{\aa}et, ren hvidhed. Efter 20 {\aa}rs dedikeret udforskning af farveresterne bevaret p{\aa} museernes fragmenterede skulpturer skal vi til at anskue antikken i farver, hvilket p{\aa} mange m{\aa}der er en udfordring. Det er nemlig ikke kun et sp{\o}rgsm{\aa}l om at p{\aa}f{\o}re farve, hvor der f{\o}r var hvidt. Forskeres farvelagte rekonstruktioner af antikke skulpturer og monumentale bygninger pr{\ae}senterer de bedste, mest kvalificerede bud p{\aa}, hvordan antikkens ikoniske kunstv{\ae}rker kunne have set ud. Rekonstruktionerne er resultaterne af komplekse, tv{\ae}rvidenskabelige samarbejder, hvor farveresterne p{\aa} de forvitrede marmorskulpturer og arkitekturfragmenter unders{\o}ges og relateres til informationer om antikkens bemalingsteknikker og farveforst{\aa}else, som er hentet fra ark{\ae}ologiske og skriftlige kilder. I rekonstruktionerne suppleres farverne med en detaljerigdom og sanselig dimension, som oprindeligt formede de antikke byers rekreative, officielle, private og religi{\o}se rum. P{\aa} de monokrome skulpturer fremh{\ae}ver farven marmor-imitationerne af gr{\ae}ske og romerske kl{\ae}dedragter og tilf{\o}rer en vigtig diversitet til den farvel{\o}se fremstilling af hud- og h{\aa}rfarver.",
author = "Amalie Skovm{\o}ller",
year = "2020",
language = "Dansk",
series = "Baggrunds tidsskrift",
publisher = "Baggrund",
type = "Other",

}

RIS

TY - ICOMM

T1 - Ideen om den Marmorhvide Antik

AU - Skovmøller, Amalie

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - Antikken var i farver! Det er næsten ubegribeligt, for igennem århundreder er vi blevet fortalt og forestillet antikken i en storslået, ren hvidhed. Efter 20 års dedikeret udforskning af farveresterne bevaret på museernes fragmenterede skulpturer skal vi til at anskue antikken i farver, hvilket på mange måder er en udfordring. Det er nemlig ikke kun et spørgsmål om at påføre farve, hvor der før var hvidt. Forskeres farvelagte rekonstruktioner af antikke skulpturer og monumentale bygninger præsenterer de bedste, mest kvalificerede bud på, hvordan antikkens ikoniske kunstværker kunne have set ud. Rekonstruktionerne er resultaterne af komplekse, tværvidenskabelige samarbejder, hvor farveresterne på de forvitrede marmorskulpturer og arkitekturfragmenter undersøges og relateres til informationer om antikkens bemalingsteknikker og farveforståelse, som er hentet fra arkæologiske og skriftlige kilder. I rekonstruktionerne suppleres farverne med en detaljerigdom og sanselig dimension, som oprindeligt formede de antikke byers rekreative, officielle, private og religiøse rum. På de monokrome skulpturer fremhæver farven marmor-imitationerne af græske og romerske klædedragter og tilfører en vigtig diversitet til den farveløse fremstilling af hud- og hårfarver.

AB - Antikken var i farver! Det er næsten ubegribeligt, for igennem århundreder er vi blevet fortalt og forestillet antikken i en storslået, ren hvidhed. Efter 20 års dedikeret udforskning af farveresterne bevaret på museernes fragmenterede skulpturer skal vi til at anskue antikken i farver, hvilket på mange måder er en udfordring. Det er nemlig ikke kun et spørgsmål om at påføre farve, hvor der før var hvidt. Forskeres farvelagte rekonstruktioner af antikke skulpturer og monumentale bygninger præsenterer de bedste, mest kvalificerede bud på, hvordan antikkens ikoniske kunstværker kunne have set ud. Rekonstruktionerne er resultaterne af komplekse, tværvidenskabelige samarbejder, hvor farveresterne på de forvitrede marmorskulpturer og arkitekturfragmenter undersøges og relateres til informationer om antikkens bemalingsteknikker og farveforståelse, som er hentet fra arkæologiske og skriftlige kilder. I rekonstruktionerne suppleres farverne med en detaljerigdom og sanselig dimension, som oprindeligt formede de antikke byers rekreative, officielle, private og religiøse rum. På de monokrome skulpturer fremhæver farven marmor-imitationerne af græske og romerske klædedragter og tilfører en vigtig diversitet til den farveløse fremstilling af hud- og hårfarver.

M3 - Udgivelser på nettet - Net-publikation

T3 - Baggrunds tidsskrift

PB - Baggrund

ER -

ID: 305008416