Autentiske kopier: reproducerbare og intermediale eksperimenter i danske avantgardefilm 1942-1972

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Standard

Autentiske kopier : reproducerbare og intermediale eksperimenter i danske avantgardefilm 1942-1972. / Vilslev, Birgitte Thorsen.

2021. 292 p.

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Harvard

Vilslev, BT 2021, Autentiske kopier: reproducerbare og intermediale eksperimenter i danske avantgardefilm 1942-1972.

APA

Vilslev, B. T. (2021). Autentiske kopier: reproducerbare og intermediale eksperimenter i danske avantgardefilm 1942-1972.

Vancouver

Vilslev BT. Autentiske kopier: reproducerbare og intermediale eksperimenter i danske avantgardefilm 1942-1972. 2021. 292 p.

Author

Vilslev, Birgitte Thorsen. / Autentiske kopier : reproducerbare og intermediale eksperimenter i danske avantgardefilm 1942-1972. 2021. 292 p.

Bibtex

@phdthesis{02a3a01240a94d2bad8f9a2af52166f5,
title = "Autentiske kopier: reproducerbare og intermediale eksperimenter i danske avantgardefilm 1942-1972",
abstract = "Denne afhandling ”Autentiske kopier. Reproducerbarhed og intermedialitet i danske avantgardefilm 1942-1972” l{\aa}ner filmhistorikeren Erika Balsoms mods{\ae}tningsfyldte begreb autentiske kopier, som her tjener som et polemisk begreb til at diskutere avantgardefilmens oversete betydning i dansk avantgardehistorie. Hensigten med afhandlingen er at beskrive og diskutere avantgardefilmens {\ae}stetiske og politiske betydning i dansk billedkunst i midten af det 20. {\aa}rhundrede.I afhandlingen beskrives eksperimenterende danske filmmilj{\o}er omkring kunstnergrupperinger som Linien II, den Anden Skandinaviske Situationistiske Internationale, Fluxus, Eksskolen, filmkollektivet ABCinema, Husfilm og endvidere den feministiske filmbev{\ae}gelse i begyndelsen af 1970{\textquoteright}erne. Den sk{\ae}ve periodiske afgr{\ae}nsning fra 1942-1972 indrammes af Albert Mertz{\textquoteright} og J{\o}rgen Roos{\textquoteright} Flugten fra 1942, der anses som den f{\o}rste danske eksperimentalfilm, og Ursula Reuter Christiansens Skarpretteren fra 1972, der blev vist i en stor totalinstallation p{\aa} Statens Museum for Kunst i 2018. Herimellem beskrives et heterogent felt af eksperimenterende filmpraksisser med russisk montage, konkret film, situationistfilm, fluxusfilm, kollektivfilm, dagbogsfilm, expanded cinema, paracinema, strukturel film og polyvalent montage i de danske avantgardefilm.Analyserne beror p{\aa} omfattende grundforskning i det Danske Filminstituts og Statens Museum for Kunsts filmarkiver. P{\aa} baggrund heraf argumenterer afhandlingen for n{\o}dvendigheden af interdisciplin{\ae}r forskning i forhold til at forst{\aa} ikke blot avantgardefilmene, men ogs{\aa} udviklingen af nye intermediale kunstformer i efterkrigstidens avantgardebev{\ae}gelser.Det er et hovedargument i afhandlingen, at filmens reproducerbarhed spillede en central rolle i disse intermediale udviklinger i kunsten p{\aa} tv{\ae}rs af den mekaniske og digitale tidsalder. I samspil med de intermediale og reproducerbare aspekter bidrager afhandlingens komparative analyser til en p{\aa}g{\aa}ende transnational og Nordisk revision af avantgardehistorien og -teorien og foresl{\aa}r en avantgardefilmhistorie om kopier, gentagelse, montage, forsinkede begyndelser og genopdagelser i en dialektik mellem tradition og fornyelse.Diskussionerne om avantgardefilmene i den mekaniske reproducerbarheds tidsalder f{\o}res videre i den digitale tidsalder, hvor levende billeder er blevet en integreret del af samtidskunsten og -kunsten i dens hybride former. Derfor argumenterer jeg for, at det er n{\o}dvendigt, at kunstmuseerne stiller fundamentale sp{\o}rgsm{\aa}l i forhold til distribution, reception, bevaring, cirkulation, udstilling og projektioner af avantgardefilm som autentiske kopier.",
author = "Vilslev, {Birgitte Thorsen}",
year = "2021",
month = dec,
day = "1",
language = "Dansk",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Autentiske kopier

T2 - reproducerbare og intermediale eksperimenter i danske avantgardefilm 1942-1972

AU - Vilslev, Birgitte Thorsen

PY - 2021/12/1

Y1 - 2021/12/1

N2 - Denne afhandling ”Autentiske kopier. Reproducerbarhed og intermedialitet i danske avantgardefilm 1942-1972” låner filmhistorikeren Erika Balsoms modsætningsfyldte begreb autentiske kopier, som her tjener som et polemisk begreb til at diskutere avantgardefilmens oversete betydning i dansk avantgardehistorie. Hensigten med afhandlingen er at beskrive og diskutere avantgardefilmens æstetiske og politiske betydning i dansk billedkunst i midten af det 20. århundrede.I afhandlingen beskrives eksperimenterende danske filmmiljøer omkring kunstnergrupperinger som Linien II, den Anden Skandinaviske Situationistiske Internationale, Fluxus, Eksskolen, filmkollektivet ABCinema, Husfilm og endvidere den feministiske filmbevægelse i begyndelsen af 1970’erne. Den skæve periodiske afgrænsning fra 1942-1972 indrammes af Albert Mertz’ og Jørgen Roos’ Flugten fra 1942, der anses som den første danske eksperimentalfilm, og Ursula Reuter Christiansens Skarpretteren fra 1972, der blev vist i en stor totalinstallation på Statens Museum for Kunst i 2018. Herimellem beskrives et heterogent felt af eksperimenterende filmpraksisser med russisk montage, konkret film, situationistfilm, fluxusfilm, kollektivfilm, dagbogsfilm, expanded cinema, paracinema, strukturel film og polyvalent montage i de danske avantgardefilm.Analyserne beror på omfattende grundforskning i det Danske Filminstituts og Statens Museum for Kunsts filmarkiver. På baggrund heraf argumenterer afhandlingen for nødvendigheden af interdisciplinær forskning i forhold til at forstå ikke blot avantgardefilmene, men også udviklingen af nye intermediale kunstformer i efterkrigstidens avantgardebevægelser.Det er et hovedargument i afhandlingen, at filmens reproducerbarhed spillede en central rolle i disse intermediale udviklinger i kunsten på tværs af den mekaniske og digitale tidsalder. I samspil med de intermediale og reproducerbare aspekter bidrager afhandlingens komparative analyser til en pågående transnational og Nordisk revision af avantgardehistorien og -teorien og foreslår en avantgardefilmhistorie om kopier, gentagelse, montage, forsinkede begyndelser og genopdagelser i en dialektik mellem tradition og fornyelse.Diskussionerne om avantgardefilmene i den mekaniske reproducerbarheds tidsalder føres videre i den digitale tidsalder, hvor levende billeder er blevet en integreret del af samtidskunsten og -kunsten i dens hybride former. Derfor argumenterer jeg for, at det er nødvendigt, at kunstmuseerne stiller fundamentale spørgsmål i forhold til distribution, reception, bevaring, cirkulation, udstilling og projektioner af avantgardefilm som autentiske kopier.

AB - Denne afhandling ”Autentiske kopier. Reproducerbarhed og intermedialitet i danske avantgardefilm 1942-1972” låner filmhistorikeren Erika Balsoms modsætningsfyldte begreb autentiske kopier, som her tjener som et polemisk begreb til at diskutere avantgardefilmens oversete betydning i dansk avantgardehistorie. Hensigten med afhandlingen er at beskrive og diskutere avantgardefilmens æstetiske og politiske betydning i dansk billedkunst i midten af det 20. århundrede.I afhandlingen beskrives eksperimenterende danske filmmiljøer omkring kunstnergrupperinger som Linien II, den Anden Skandinaviske Situationistiske Internationale, Fluxus, Eksskolen, filmkollektivet ABCinema, Husfilm og endvidere den feministiske filmbevægelse i begyndelsen af 1970’erne. Den skæve periodiske afgrænsning fra 1942-1972 indrammes af Albert Mertz’ og Jørgen Roos’ Flugten fra 1942, der anses som den første danske eksperimentalfilm, og Ursula Reuter Christiansens Skarpretteren fra 1972, der blev vist i en stor totalinstallation på Statens Museum for Kunst i 2018. Herimellem beskrives et heterogent felt af eksperimenterende filmpraksisser med russisk montage, konkret film, situationistfilm, fluxusfilm, kollektivfilm, dagbogsfilm, expanded cinema, paracinema, strukturel film og polyvalent montage i de danske avantgardefilm.Analyserne beror på omfattende grundforskning i det Danske Filminstituts og Statens Museum for Kunsts filmarkiver. På baggrund heraf argumenterer afhandlingen for nødvendigheden af interdisciplinær forskning i forhold til at forstå ikke blot avantgardefilmene, men også udviklingen af nye intermediale kunstformer i efterkrigstidens avantgardebevægelser.Det er et hovedargument i afhandlingen, at filmens reproducerbarhed spillede en central rolle i disse intermediale udviklinger i kunsten på tværs af den mekaniske og digitale tidsalder. I samspil med de intermediale og reproducerbare aspekter bidrager afhandlingens komparative analyser til en pågående transnational og Nordisk revision af avantgardehistorien og -teorien og foreslår en avantgardefilmhistorie om kopier, gentagelse, montage, forsinkede begyndelser og genopdagelser i en dialektik mellem tradition og fornyelse.Diskussionerne om avantgardefilmene i den mekaniske reproducerbarheds tidsalder føres videre i den digitale tidsalder, hvor levende billeder er blevet en integreret del af samtidskunsten og -kunsten i dens hybride former. Derfor argumenterer jeg for, at det er nødvendigt, at kunstmuseerne stiller fundamentale spørgsmål i forhold til distribution, reception, bevaring, cirkulation, udstilling og projektioner af avantgardefilm som autentiske kopier.

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Autentiske kopier

ER -

ID: 308491386