Danmark ved Venedigbiennalen 1940-1960: Den nationale vej mod international udstillingssucces

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Dokumenter

  • Fulltext

    Forlagets udgivne version, 2,98 MB, PDF-dokument

Artiklen gennemgår Danmarks deltagelse ved Venedigbiennalen med hovedvægt på perioden 1940 til 1960 – fra den problematiske deltagelse i den fascistiske ”Krigsbiennale” under 2. Verdenskrig til efterkrigstidens genfødsel af Biennalen som en brik i en modernistisk og internationalt orienteret kunstverden. Artiklens fokus er på Biennalen og den danske deltagelse som et forsøg på at repræsentere samtiden og den radikale udvikling, selve udstillingsformen undergik i disse år, og som på mange måder ledte frem til den kuraterede samtidskunstudstilling som omdrejningspunkt for kunstverdenen – inklusiv kunstmuseerne. Artiklen belyser herigennem Statens Museum for Kunsts centrale rolle i organiseringen af udstillingerne i Venedig – og de udfordringer, det nye udstillingsfokuserede modus stillede museerne og de øvrige aktører.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPerspective
Antal sider33
ISSN2446-1792
StatusUdgivet - 15 feb. 2021

ID: 256890642