U/Skrevne regler: En undersøgelse af det kulturpolitiske fundament, de administrative rammer og den kunstfaglige legitimitet af kunstnerisk udsmykning under Kunstcirkulæret

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Standard

U/Skrevne regler : En undersøgelse af det kulturpolitiske fundament, de administrative rammer og den kunstfaglige legitimitet af kunstnerisk udsmykning under Kunstcirkulæret. / Pedersen, Lotte Sophie Lederballe.

Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2017. 200 p.

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Harvard

Pedersen, LSL 2017, U/Skrevne regler: En undersøgelse af det kulturpolitiske fundament, de administrative rammer og den kunstfaglige legitimitet af kunstnerisk udsmykning under Kunstcirkulæret. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

APA

Pedersen, L. S. L. (2017). U/Skrevne regler: En undersøgelse af det kulturpolitiske fundament, de administrative rammer og den kunstfaglige legitimitet af kunstnerisk udsmykning under Kunstcirkulæret. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

Vancouver

Pedersen LSL. U/Skrevne regler: En undersøgelse af det kulturpolitiske fundament, de administrative rammer og den kunstfaglige legitimitet af kunstnerisk udsmykning under Kunstcirkulæret. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2017. 200 p.

Author

Pedersen, Lotte Sophie Lederballe. / U/Skrevne regler : En undersøgelse af det kulturpolitiske fundament, de administrative rammer og den kunstfaglige legitimitet af kunstnerisk udsmykning under Kunstcirkulæret. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2017. 200 p.

Bibtex

@phdthesis{e7e296f4b79744b5aa7f448b21790453,
title = "U/Skrevne regler: En unders{\o}gelse af det kulturpolitiske fundament, de administrative rammer og den kunstfaglige legitimitet af kunstnerisk udsmykning under Kunstcirkul{\ae}ret",
abstract = "Afhandlingen belyser det komplekse samspil mellem de kulturpolitiske, forvaltningsm{\ae}ssige og kunstfaglige aspekter af den danske udsmykningsordning og deres gensidige indvirkning p{\aa} hinanden siden etableringen af Statens Kunstfond i 1956 og Kunstcirkul{\ae}ret i 1983. Afhandlingen unders{\o}ger relationen mellem officielle m{\aa}ls{\ae}tninger, procedurer og definitioner og uofficielle idealer og praksisser. Afd{\ae}kningen af hvilke v{\ae}rdier, praksisser og kunstbegreber, der historisk har formet og aktuelt dominerer 1,5%-ordningen, baserer sig s{\aa}ledes p{\aa} et bredt kildemateriale fra love, vejledninger og evalueringer over interviews og case studies til kunstfaglige tekster og udf{\o}rte v{\ae}rker, og er struktureret i tre hovedafsnit: F{\o}rste afsnit kortl{\ae}gger og analyserer Kunstcirkul{\ae}rets ordlyd, historie og aktuelle forvaltningspraksis og konkluderer bl.a., at cirkul{\ae}ret i dag befinder sig i et uafklaret sp{\ae}ndingsfelt mellem udsmykningsordningens oprindelige velf{\ae}rdsstatslige intentioner og aktuelle konkurrencestatsrationaler. Samtidig stiller afsnittet sp{\o}rgsm{\aa}lstegn ved den samfundsm{\ae}ssige legitimitet af den nuv{\ae}rende decentrale forvaltningsstruktur, der, med Bygningsstyrelsen, Forsvaret og Statens Kunstfond som hovedakt{\o}rer, trods visse fortrin overordnet f{\o}rer til manglende transparens og uens betingelser. Andet afsnit underl{\ae}gger cirkul{\ae}rets kontinuerligt anf{\ae}gtede kernebegreb ”kunstnerisk udsmykning” en lingvistisk diskursanalyse, der p{\aa}viser dels {\'e}n fremherskende lingvistisk ”integrations”-diskurs p{\aa} Kunstcirkul{\ae}rets omr{\aa}de i {\o}jeblikket, dels et afg{\o}rende diskursivt skred i 1990{\textquoteright}erne, hvor ”udsmykning” fra at have udgjort en bred betegnelse for kunst uden for gallerirummet og i krydsfeltet mellem billedkunst og arkitektur gradvist reduceres diskursivt til at betegne et randomr{\aa}de af feltet ”kunst i det offentlige rum”. Endelig analyseres de senest realiserede Kunstcirkul{\ae}rev{\ae}rker i tredje afsnit som konkrete diskursive artikulationer, og det konkluderes, at de, qua deres specifikke indhold og udtryk, positionerer sig inden for det 20. {\aa}rhundredes modernistiske kunsthistoriske paradigme og uden for den fremherskende teoretiske diskurs om kunst i offentlige rum, der baserer sig p{\aa} forestillingen om radikalt demokrati. Med diskursteori som analysestrategisk tilgang demonstrerer afhandlingen, hvordan udsmykningerne under Kunstcirkul{\ae}ret er resultatet af gradvise processer, hvorigennem bestemte v{\ae}rdier og praksisser reproduceres og ”naturaliseres”, mens andre ekskluderes. ",
author = "Pedersen, {Lotte Sophie Lederballe}",
year = "2017",
month = nov,
language = "Dansk",
publisher = "Det Humanistiske Fakultet, K{\o}benhavns Universitet",
address = "Danmark",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - U/Skrevne regler

T2 - En undersøgelse af det kulturpolitiske fundament, de administrative rammer og den kunstfaglige legitimitet af kunstnerisk udsmykning under Kunstcirkulæret

AU - Pedersen, Lotte Sophie Lederballe

PY - 2017/11

Y1 - 2017/11

N2 - Afhandlingen belyser det komplekse samspil mellem de kulturpolitiske, forvaltningsmæssige og kunstfaglige aspekter af den danske udsmykningsordning og deres gensidige indvirkning på hinanden siden etableringen af Statens Kunstfond i 1956 og Kunstcirkulæret i 1983. Afhandlingen undersøger relationen mellem officielle målsætninger, procedurer og definitioner og uofficielle idealer og praksisser. Afdækningen af hvilke værdier, praksisser og kunstbegreber, der historisk har formet og aktuelt dominerer 1,5%-ordningen, baserer sig således på et bredt kildemateriale fra love, vejledninger og evalueringer over interviews og case studies til kunstfaglige tekster og udførte værker, og er struktureret i tre hovedafsnit: Første afsnit kortlægger og analyserer Kunstcirkulærets ordlyd, historie og aktuelle forvaltningspraksis og konkluderer bl.a., at cirkulæret i dag befinder sig i et uafklaret spændingsfelt mellem udsmykningsordningens oprindelige velfærdsstatslige intentioner og aktuelle konkurrencestatsrationaler. Samtidig stiller afsnittet spørgsmålstegn ved den samfundsmæssige legitimitet af den nuværende decentrale forvaltningsstruktur, der, med Bygningsstyrelsen, Forsvaret og Statens Kunstfond som hovedaktører, trods visse fortrin overordnet fører til manglende transparens og uens betingelser. Andet afsnit underlægger cirkulærets kontinuerligt anfægtede kernebegreb ”kunstnerisk udsmykning” en lingvistisk diskursanalyse, der påviser dels én fremherskende lingvistisk ”integrations”-diskurs på Kunstcirkulærets område i øjeblikket, dels et afgørende diskursivt skred i 1990’erne, hvor ”udsmykning” fra at have udgjort en bred betegnelse for kunst uden for gallerirummet og i krydsfeltet mellem billedkunst og arkitektur gradvist reduceres diskursivt til at betegne et randområde af feltet ”kunst i det offentlige rum”. Endelig analyseres de senest realiserede Kunstcirkulæreværker i tredje afsnit som konkrete diskursive artikulationer, og det konkluderes, at de, qua deres specifikke indhold og udtryk, positionerer sig inden for det 20. århundredes modernistiske kunsthistoriske paradigme og uden for den fremherskende teoretiske diskurs om kunst i offentlige rum, der baserer sig på forestillingen om radikalt demokrati. Med diskursteori som analysestrategisk tilgang demonstrerer afhandlingen, hvordan udsmykningerne under Kunstcirkulæret er resultatet af gradvise processer, hvorigennem bestemte værdier og praksisser reproduceres og ”naturaliseres”, mens andre ekskluderes.

AB - Afhandlingen belyser det komplekse samspil mellem de kulturpolitiske, forvaltningsmæssige og kunstfaglige aspekter af den danske udsmykningsordning og deres gensidige indvirkning på hinanden siden etableringen af Statens Kunstfond i 1956 og Kunstcirkulæret i 1983. Afhandlingen undersøger relationen mellem officielle målsætninger, procedurer og definitioner og uofficielle idealer og praksisser. Afdækningen af hvilke værdier, praksisser og kunstbegreber, der historisk har formet og aktuelt dominerer 1,5%-ordningen, baserer sig således på et bredt kildemateriale fra love, vejledninger og evalueringer over interviews og case studies til kunstfaglige tekster og udførte værker, og er struktureret i tre hovedafsnit: Første afsnit kortlægger og analyserer Kunstcirkulærets ordlyd, historie og aktuelle forvaltningspraksis og konkluderer bl.a., at cirkulæret i dag befinder sig i et uafklaret spændingsfelt mellem udsmykningsordningens oprindelige velfærdsstatslige intentioner og aktuelle konkurrencestatsrationaler. Samtidig stiller afsnittet spørgsmålstegn ved den samfundsmæssige legitimitet af den nuværende decentrale forvaltningsstruktur, der, med Bygningsstyrelsen, Forsvaret og Statens Kunstfond som hovedaktører, trods visse fortrin overordnet fører til manglende transparens og uens betingelser. Andet afsnit underlægger cirkulærets kontinuerligt anfægtede kernebegreb ”kunstnerisk udsmykning” en lingvistisk diskursanalyse, der påviser dels én fremherskende lingvistisk ”integrations”-diskurs på Kunstcirkulærets område i øjeblikket, dels et afgørende diskursivt skred i 1990’erne, hvor ”udsmykning” fra at have udgjort en bred betegnelse for kunst uden for gallerirummet og i krydsfeltet mellem billedkunst og arkitektur gradvist reduceres diskursivt til at betegne et randområde af feltet ”kunst i det offentlige rum”. Endelig analyseres de senest realiserede Kunstcirkulæreværker i tredje afsnit som konkrete diskursive artikulationer, og det konkluderes, at de, qua deres specifikke indhold og udtryk, positionerer sig inden for det 20. århundredes modernistiske kunsthistoriske paradigme og uden for den fremherskende teoretiske diskurs om kunst i offentlige rum, der baserer sig på forestillingen om radikalt demokrati. Med diskursteori som analysestrategisk tilgang demonstrerer afhandlingen, hvordan udsmykningerne under Kunstcirkulæret er resultatet af gradvise processer, hvorigennem bestemte værdier og praksisser reproduceres og ”naturaliseres”, mens andre ekskluderes.

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - U/Skrevne regler

PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet

ER -

ID: 185504694