Between calvary and Parnassus: a literary history of the Early Modern Martyr Drama

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Standard

Between calvary and Parnassus : a literary history of the Early Modern Martyr Drama. / Nykrog, Niels.

2024. 238 p.

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Harvard

Nykrog, N 2024, Between calvary and Parnassus: a literary history of the Early Modern Martyr Drama.

APA

Nykrog, N. (2024). Between calvary and Parnassus: a literary history of the Early Modern Martyr Drama.

Vancouver

Nykrog N. Between calvary and Parnassus: a literary history of the Early Modern Martyr Drama. 2024. 238 p.

Author

Nykrog, Niels. / Between calvary and Parnassus : a literary history of the Early Modern Martyr Drama. 2024. 238 p.

Bibtex

@phdthesis{4082575f4c1246d583f5c14cb533add7,
title = "Between calvary and Parnassus: a literary history of the Early Modern Martyr Drama",
abstract = "Afhandlingen unders{\o}ger martyrdramaet som litter{\ae}r genre i det 16. og 17. {\aa}rhundredes europ{\ae}iske teater. Den argumenterer for, at hundredvis af dramatiske v{\ae}rker p{\aa} tv{\ae}rs af kontinentet overtog centrale formelementer s{\aa}som plot og karakterer fra kristen martyrlitteratur. Disse bearbejdninger af kristne martyrhistorier resulterede i en ny dramatisk form, der skildrede menneskelivet som et konfliktfyldt skuespil af jordisk lidelse og overjordisk tro. Afhandlingen viser, hvordan martyrdramaet antog forskellige skikkelser i forskellige teatertraditioner bl.a. med et appendiks, der katalogiserer 234 v{\ae}rker i genren fra perioden 15-1700. Den giver tekstn{\ae}re analyser af en mindre gruppe v{\ae}rker fra spansk, fransk og tysk teater i perioden 1600-1650, hvor anerkendte forfattere som Lope de Vega, Pedro Calder{\'o}n de la Barca, Pierre Corneille, Jean Rotrou og Andreas Gryphius dramatiserede martyrhistorier. Disse l{\ae}sninger kaster lys over den kristne hagiografis betydelige indflydelse p{\aa} europ{\ae}isk teater i perioden; hvordan dramatikere fra forskellige konfessioner og nationale traditioner brugte martyr- og forf{\o}lgerkarakterer samt faste scener s{\aa}som f{\ae}ngslet, forh{\o}ret og henrettelsen. For at forst{\aa} hvordan martyrdramaerne blev modtaget af samtidige l{\ae}sere og teaterpublikummer, unders{\o}ger afhandlingen ogs{\aa} de omfattende diskussioner af teatrets legitimitet og dets brug af religi{\o}se emner i perioden. Mens nogle kritikere forsvarede martyrdramaerne som kunstneriske behandlinger af religi{\o}s sandhed, afviste andre dem som profaneringer af det hellige. Disse diskussioner af de tidlig moderne martyrdramaer viser, hvordan det europ{\ae}iske teater udviklede sig som en sekul{\ae}r institution i perioden i l{\o}bende forhandling med kirken, og at almindelige sekulariseringsnarrativer d{\aa}rligt begriber, hvordan repr{\ae}sentanter for begge institutioner tog del i denne proces.",
author = "Niels Nykrog",
year = "2024",
month = mar,
day = "30",
language = "English",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Between calvary and Parnassus

T2 - a literary history of the Early Modern Martyr Drama

AU - Nykrog, Niels

PY - 2024/3/30

Y1 - 2024/3/30

N2 - Afhandlingen undersøger martyrdramaet som litterær genre i det 16. og 17. århundredes europæiske teater. Den argumenterer for, at hundredvis af dramatiske værker på tværs af kontinentet overtog centrale formelementer såsom plot og karakterer fra kristen martyrlitteratur. Disse bearbejdninger af kristne martyrhistorier resulterede i en ny dramatisk form, der skildrede menneskelivet som et konfliktfyldt skuespil af jordisk lidelse og overjordisk tro. Afhandlingen viser, hvordan martyrdramaet antog forskellige skikkelser i forskellige teatertraditioner bl.a. med et appendiks, der katalogiserer 234 værker i genren fra perioden 15-1700. Den giver tekstnære analyser af en mindre gruppe værker fra spansk, fransk og tysk teater i perioden 1600-1650, hvor anerkendte forfattere som Lope de Vega, Pedro Calderón de la Barca, Pierre Corneille, Jean Rotrou og Andreas Gryphius dramatiserede martyrhistorier. Disse læsninger kaster lys over den kristne hagiografis betydelige indflydelse på europæisk teater i perioden; hvordan dramatikere fra forskellige konfessioner og nationale traditioner brugte martyr- og forfølgerkarakterer samt faste scener såsom fængslet, forhøret og henrettelsen. For at forstå hvordan martyrdramaerne blev modtaget af samtidige læsere og teaterpublikummer, undersøger afhandlingen også de omfattende diskussioner af teatrets legitimitet og dets brug af religiøse emner i perioden. Mens nogle kritikere forsvarede martyrdramaerne som kunstneriske behandlinger af religiøs sandhed, afviste andre dem som profaneringer af det hellige. Disse diskussioner af de tidlig moderne martyrdramaer viser, hvordan det europæiske teater udviklede sig som en sekulær institution i perioden i løbende forhandling med kirken, og at almindelige sekulariseringsnarrativer dårligt begriber, hvordan repræsentanter for begge institutioner tog del i denne proces.

AB - Afhandlingen undersøger martyrdramaet som litterær genre i det 16. og 17. århundredes europæiske teater. Den argumenterer for, at hundredvis af dramatiske værker på tværs af kontinentet overtog centrale formelementer såsom plot og karakterer fra kristen martyrlitteratur. Disse bearbejdninger af kristne martyrhistorier resulterede i en ny dramatisk form, der skildrede menneskelivet som et konfliktfyldt skuespil af jordisk lidelse og overjordisk tro. Afhandlingen viser, hvordan martyrdramaet antog forskellige skikkelser i forskellige teatertraditioner bl.a. med et appendiks, der katalogiserer 234 værker i genren fra perioden 15-1700. Den giver tekstnære analyser af en mindre gruppe værker fra spansk, fransk og tysk teater i perioden 1600-1650, hvor anerkendte forfattere som Lope de Vega, Pedro Calderón de la Barca, Pierre Corneille, Jean Rotrou og Andreas Gryphius dramatiserede martyrhistorier. Disse læsninger kaster lys over den kristne hagiografis betydelige indflydelse på europæisk teater i perioden; hvordan dramatikere fra forskellige konfessioner og nationale traditioner brugte martyr- og forfølgerkarakterer samt faste scener såsom fængslet, forhøret og henrettelsen. For at forstå hvordan martyrdramaerne blev modtaget af samtidige læsere og teaterpublikummer, undersøger afhandlingen også de omfattende diskussioner af teatrets legitimitet og dets brug af religiøse emner i perioden. Mens nogle kritikere forsvarede martyrdramaerne som kunstneriske behandlinger af religiøs sandhed, afviste andre dem som profaneringer af det hellige. Disse diskussioner af de tidlig moderne martyrdramaer viser, hvordan det europæiske teater udviklede sig som en sekulær institution i perioden i løbende forhandling med kirken, og at almindelige sekulariseringsnarrativer dårligt begriber, hvordan repræsentanter for begge institutioner tog del i denne proces.

M3 - Ph.D. thesis

BT - Between calvary and Parnassus

ER -

ID: 387375685