Teatervaner og teaterstatistik: eller Man kan da ikke feje flere millioner tilskuere ind under gulvtæppet…

Research output: Working paperResearch

Standard

Teatervaner og teaterstatistik : eller Man kan da ikke feje flere millioner tilskuere ind under gulvtæppet…. / Jarl, Stig.

2015.

Research output: Working paperResearch

Harvard

Jarl, S 2015 'Teatervaner og teaterstatistik: eller Man kan da ikke feje flere millioner tilskuere ind under gulvtæppet…'.

APA

Jarl, S. (2015). Teatervaner og teaterstatistik: eller Man kan da ikke feje flere millioner tilskuere ind under gulvtæppet….

Vancouver

Jarl S. Teatervaner og teaterstatistik: eller Man kan da ikke feje flere millioner tilskuere ind under gulvtæppet…. 2015.

Author

Jarl, Stig. / Teatervaner og teaterstatistik : eller Man kan da ikke feje flere millioner tilskuere ind under gulvtæppet…. 2015.

Bibtex

@techreport{d939b29bef464caaa4267c6d4e0c593e,
title = "Teatervaner og teaterstatistik: eller Man kan da ikke feje flere millioner tilskuere ind under gulvt{\ae}ppet…",
abstract = "Artiklen forholder sig til survey-unders{\o}gelsen Danskernes Kulturvaner, der blev udsendt af Kulturministeriet i november 2012.Mere pr{\ae}cist handler den om den del af unders{\o}gelsen, der besk{\ae}ftiger sig med teater og anden scenekunst. Jeg begr{\ae}nser mig til voksendelen (15 {\aa}r og derover).Jeg diskuterer de begreber, der indg{\aa}r i unders{\o}gelsens sp{\o}rgeskema, og p{\aa} baggrund af en sammenligning med registerstudier (Danmarks Statistiks scenekunststatistik) stiller jeg mig kritisk overfor de frekvenser, som Kulturvaneunders{\o}gelsen er n{\aa}et frem til.Jeg foretager en opregning af unders{\o}gelsens frekvenser for oplevelse af teater og anden scenekunst, hvilket for det s.k. overordnede teaterbegreb (skuespil, opera, ballet/dans, musicals/teaterkoncert, dukketeater) giver et resultat p{\aa} mellem 7 og 12 mio. (afh{\ae}ngigt af om man v{\ae}lger det ene eller andet niveau af svarintervallerne). Dette resultat sammenligner jeg med Scenekunststatistikken, der for de tilsvarende kategorier har registreret 1,7 mio. tilskuere til teater, der henvender sig til voksne og 0,8 mio. tilskuere til teater der henvender sig til b{\o}rn.Jeg p{\aa}pegede disse forhold i en artikel i Politiken i november 2012 og oplevede en meget aggressiv reaktion fra analyseformaet Pluss-Leadersihp, som har udarbejdet Kulturvaneunders{\o}gelsen. I artiklen diskuterer jeg denne reaktion i forhold til {\o}nsket om en {\aa}ben kulturpolitisk debat.Endelig s{\o}ger jeg forklaringer p{\aa} de h{\o}je frekvenser og sammenligner resultaterne fra Kulturvaneunders{\o}gelsen 2012 med en tilsvarende unders{\o}gelse fra 2004. Selv om andelen af befolkningen, der har v{\ae}ret i teatret i l{\o}bet af et {\aa}r ikke er steget n{\ae}vnev{\ae}rdigt i perioden (fra 39 % til 43 %), er frekvenserne steget voldsomt.Det f{\aa}r mig til at tro, at mens ikke-brugere af teater ikke overdriver deres teateraktivitet, er det tilf{\ae}ldet for brugere af teater.Artiklen er baseret p{\aa} et paper, som jeg har fremlagt p{\aa} 6th Nordic Conference on Cultural Policy Research – nccpr 2013 (K{\o}benhavn august 2013).",
author = "Stig Jarl",
year = "2015",
language = "Dansk",
type = "WorkingPaper",

}

RIS

TY - UNPB

T1 - Teatervaner og teaterstatistik

T2 - eller Man kan da ikke feje flere millioner tilskuere ind under gulvtæppet…

AU - Jarl, Stig

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Artiklen forholder sig til survey-undersøgelsen Danskernes Kulturvaner, der blev udsendt af Kulturministeriet i november 2012.Mere præcist handler den om den del af undersøgelsen, der beskæftiger sig med teater og anden scenekunst. Jeg begrænser mig til voksendelen (15 år og derover).Jeg diskuterer de begreber, der indgår i undersøgelsens spørgeskema, og på baggrund af en sammenligning med registerstudier (Danmarks Statistiks scenekunststatistik) stiller jeg mig kritisk overfor de frekvenser, som Kulturvaneundersøgelsen er nået frem til.Jeg foretager en opregning af undersøgelsens frekvenser for oplevelse af teater og anden scenekunst, hvilket for det s.k. overordnede teaterbegreb (skuespil, opera, ballet/dans, musicals/teaterkoncert, dukketeater) giver et resultat på mellem 7 og 12 mio. (afhængigt af om man vælger det ene eller andet niveau af svarintervallerne). Dette resultat sammenligner jeg med Scenekunststatistikken, der for de tilsvarende kategorier har registreret 1,7 mio. tilskuere til teater, der henvender sig til voksne og 0,8 mio. tilskuere til teater der henvender sig til børn.Jeg påpegede disse forhold i en artikel i Politiken i november 2012 og oplevede en meget aggressiv reaktion fra analyseformaet Pluss-Leadersihp, som har udarbejdet Kulturvaneundersøgelsen. I artiklen diskuterer jeg denne reaktion i forhold til ønsket om en åben kulturpolitisk debat.Endelig søger jeg forklaringer på de høje frekvenser og sammenligner resultaterne fra Kulturvaneundersøgelsen 2012 med en tilsvarende undersøgelse fra 2004. Selv om andelen af befolkningen, der har været i teatret i løbet af et år ikke er steget nævneværdigt i perioden (fra 39 % til 43 %), er frekvenserne steget voldsomt.Det får mig til at tro, at mens ikke-brugere af teater ikke overdriver deres teateraktivitet, er det tilfældet for brugere af teater.Artiklen er baseret på et paper, som jeg har fremlagt på 6th Nordic Conference on Cultural Policy Research – nccpr 2013 (København august 2013).

AB - Artiklen forholder sig til survey-undersøgelsen Danskernes Kulturvaner, der blev udsendt af Kulturministeriet i november 2012.Mere præcist handler den om den del af undersøgelsen, der beskæftiger sig med teater og anden scenekunst. Jeg begrænser mig til voksendelen (15 år og derover).Jeg diskuterer de begreber, der indgår i undersøgelsens spørgeskema, og på baggrund af en sammenligning med registerstudier (Danmarks Statistiks scenekunststatistik) stiller jeg mig kritisk overfor de frekvenser, som Kulturvaneundersøgelsen er nået frem til.Jeg foretager en opregning af undersøgelsens frekvenser for oplevelse af teater og anden scenekunst, hvilket for det s.k. overordnede teaterbegreb (skuespil, opera, ballet/dans, musicals/teaterkoncert, dukketeater) giver et resultat på mellem 7 og 12 mio. (afhængigt af om man vælger det ene eller andet niveau af svarintervallerne). Dette resultat sammenligner jeg med Scenekunststatistikken, der for de tilsvarende kategorier har registreret 1,7 mio. tilskuere til teater, der henvender sig til voksne og 0,8 mio. tilskuere til teater der henvender sig til børn.Jeg påpegede disse forhold i en artikel i Politiken i november 2012 og oplevede en meget aggressiv reaktion fra analyseformaet Pluss-Leadersihp, som har udarbejdet Kulturvaneundersøgelsen. I artiklen diskuterer jeg denne reaktion i forhold til ønsket om en åben kulturpolitisk debat.Endelig søger jeg forklaringer på de høje frekvenser og sammenligner resultaterne fra Kulturvaneundersøgelsen 2012 med en tilsvarende undersøgelse fra 2004. Selv om andelen af befolkningen, der har været i teatret i løbet af et år ikke er steget nævneværdigt i perioden (fra 39 % til 43 %), er frekvenserne steget voldsomt.Det får mig til at tro, at mens ikke-brugere af teater ikke overdriver deres teateraktivitet, er det tilfældet for brugere af teater.Artiklen er baseret på et paper, som jeg har fremlagt på 6th Nordic Conference on Cultural Policy Research – nccpr 2013 (København august 2013).

M3 - Working paper

BT - Teatervaner og teaterstatistik

ER -

ID: 173016494