En undersøgelse af sammenhængen mellem praksis og værk hos Edgar Degas (1834-1917): Kunsthistorisk analyse og teknisk-videnskabelige studier anvendt på en række eksempler

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Standard

En undersøgelse af sammenhængen mellem praksis og værk hos Edgar Degas (1834-1917) : Kunsthistorisk analyse og teknisk-videnskabelige studier anvendt på en række eksempler. / Pedersen, Line Clausen.

Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2018. 230 p.

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Harvard

Pedersen, LC 2018, En undersøgelse af sammenhængen mellem praksis og værk hos Edgar Degas (1834-1917): Kunsthistorisk analyse og teknisk-videnskabelige studier anvendt på en række eksempler. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

APA

Pedersen, L. C. (2018). En undersøgelse af sammenhængen mellem praksis og værk hos Edgar Degas (1834-1917): Kunsthistorisk analyse og teknisk-videnskabelige studier anvendt på en række eksempler. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

Vancouver

Pedersen LC. En undersøgelse af sammenhængen mellem praksis og værk hos Edgar Degas (1834-1917): Kunsthistorisk analyse og teknisk-videnskabelige studier anvendt på en række eksempler. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2018. 230 p.

Author

Pedersen, Line Clausen. / En undersøgelse af sammenhængen mellem praksis og værk hos Edgar Degas (1834-1917) : Kunsthistorisk analyse og teknisk-videnskabelige studier anvendt på en række eksempler. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2018. 230 p.

Bibtex

@phdthesis{f1c7e733a52344d49c1fcc7218d72c3c,
title = "En unders{\o}gelse af sammenh{\ae}ngen mellem praksis og v{\ae}rk hos Edgar Degas (1834-1917): Kunsthistorisk analyse og teknisk-videnskabelige studier anvendt p{\aa} en r{\ae}kke eksempler",
abstract = "Afhandlingen s{\ae}tter Degas{\textquoteright} arbejde med det fysiske kunstv{\ae}rk i centrum, og unders{\o}ger og afd{\ae}kker sammenh{\ae}nge i Degas{\textquoteright} produktion, praksis og v{\ae}rk p{\aa} tv{\ae}rs af motiver, materialer og tid. Med udgangspunkt i en kombination af teknisk radikalitet og insisteren p{\aa} den till{\ae}rte tradition form{\aa}r Degas at skabe sig en praksis og et kunstnerisk udtryk,der er uforudsigeligt og idiosynkratisk. Tilsammen viser analyserne, at der i Degas{\textquoteright} kunst eksisterer en s{\ae}rlig form for teknisk-formel synergi. Den v{\ae}sentligste form for synergi er den, der finder sted i atelieret, hvor Degas{\textquoteright} kunstneriske praksis f{\o}der direkte ind i v{\ae}rkernes f{\ae}rdige udtryk p{\aa} tv{\ae}rs af teknikker som pastel, olie, grafik, tegning, og voks.",
author = "Pedersen, {Line Clausen}",
year = "2018",
month = dec,
language = "Dansk",
publisher = "Det Humanistiske Fakultet, K{\o}benhavns Universitet",
address = "Danmark",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - En undersøgelse af sammenhængen mellem praksis og værk hos Edgar Degas (1834-1917)

T2 - Kunsthistorisk analyse og teknisk-videnskabelige studier anvendt på en række eksempler

AU - Pedersen, Line Clausen

PY - 2018/12

Y1 - 2018/12

N2 - Afhandlingen sætter Degas’ arbejde med det fysiske kunstværk i centrum, og undersøger og afdækker sammenhænge i Degas’ produktion, praksis og værk på tværs af motiver, materialer og tid. Med udgangspunkt i en kombination af teknisk radikalitet og insisteren på den tillærte tradition formår Degas at skabe sig en praksis og et kunstnerisk udtryk,der er uforudsigeligt og idiosynkratisk. Tilsammen viser analyserne, at der i Degas’ kunst eksisterer en særlig form for teknisk-formel synergi. Den væsentligste form for synergi er den, der finder sted i atelieret, hvor Degas’ kunstneriske praksis føder direkte ind i værkernes færdige udtryk på tværs af teknikker som pastel, olie, grafik, tegning, og voks.

AB - Afhandlingen sætter Degas’ arbejde med det fysiske kunstværk i centrum, og undersøger og afdækker sammenhænge i Degas’ produktion, praksis og værk på tværs af motiver, materialer og tid. Med udgangspunkt i en kombination af teknisk radikalitet og insisteren på den tillærte tradition formår Degas at skabe sig en praksis og et kunstnerisk udtryk,der er uforudsigeligt og idiosynkratisk. Tilsammen viser analyserne, at der i Degas’ kunst eksisterer en særlig form for teknisk-formel synergi. Den væsentligste form for synergi er den, der finder sted i atelieret, hvor Degas’ kunstneriske praksis føder direkte ind i værkernes færdige udtryk på tværs af teknikker som pastel, olie, grafik, tegning, og voks.

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - En undersøgelse af sammenhængen mellem praksis og værk hos Edgar Degas (1834-1917)

PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet

ER -

ID: 210161149