Songs for funerals and intercession. A collection of polyphony for the confraternity of St Barbara at the Corbie Abbey, Amiens, Bibliothèque Centrale Louis Aragon, MS 162 D. Edited by Peter Woetmann Christoffersen. Volume 2: Edition of the manuscript with the commentary, lists of sources and bibliography

Research output: Other contributionNet publication - Internet publicationResearch

Standard

Songs for funerals and intercession. A collection of polyphony for the confraternity of St Barbara at the Corbie Abbey, Amiens, Bibliothèque Centrale Louis Aragon, MS 162 D. Edited by Peter Woetmann Christoffersen. Volume 2 : Edition of the manuscript with the commentary, lists of sources and bibliography. / Christoffersen, Peter Woetmann.

2015PDF.

Research output: Other contributionNet publication - Internet publicationResearch

Harvard

Christoffersen, PW 2015, Songs for funerals and intercession. A collection of polyphony for the confraternity of St Barbara at the Corbie Abbey, Amiens, Bibliothèque Centrale Louis Aragon, MS 162 D. Edited by Peter Woetmann Christoffersen. Volume 2: Edition of the manuscript with the commentary, lists of sources and bibliography..

APA

Christoffersen, P. W. (2015, Nov 30). Songs for funerals and intercession. A collection of polyphony for the confraternity of St Barbara at the Corbie Abbey, Amiens, Bibliothèque Centrale Louis Aragon, MS 162 D. Edited by Peter Woetmann Christoffersen. Volume 2: Edition of the manuscript with the commentary, lists of sources and bibliography.

Vancouver

Christoffersen PW. Songs for funerals and intercession. A collection of polyphony for the confraternity of St Barbara at the Corbie Abbey, Amiens, Bibliothèque Centrale Louis Aragon, MS 162 D. Edited by Peter Woetmann Christoffersen. Volume 2: Edition of the manuscript with the commentary, lists of sources and bibliography. 2015.

Author

Christoffersen, Peter Woetmann. / Songs for funerals and intercession. A collection of polyphony for the confraternity of St Barbara at the Corbie Abbey, Amiens, Bibliothèque Centrale Louis Aragon, MS 162 D. Edited by Peter Woetmann Christoffersen. Volume 2 : Edition of the manuscript with the commentary, lists of sources and bibliography. 2015.

Bibtex

@misc{7451fc4e7fed46b29d51461c6c8a1075,
title = "Songs for funerals and intercession. A collection of polyphony for the confraternity of St Barbara at the Corbie Abbey, Amiens, Biblioth{\`e}que Centrale Louis Aragon, MS 162 D. Edited by Peter Woetmann Christoffersen. Volume 2: Edition of the manuscript with the commentary, lists of sources and bibliography",
abstract = "MS Amiens 162 blev lavet i Paris i 1502 i et samarbejde mellem en professionel nodeskriver og den unge munk Antoine de Caulaincourt. Det indeholdt enkel flerstemmig musik til begravelser og minderitualer og skulle anvendes i et broderskab, Confr{\'e}rie Ste Barbe, ved det store benediktiner-kloster i Corbie (n{\ae}r Amiens). Klostret stod i disse {\aa}r midt i en kamp for at bevare sine n{\ae}sten 1000-{\aa}rige privilegier som en uafh{\ae}ngig religi{\o}s institution. En kamp mod den franske konge, mod biskoppen af Amiens og - m{\aa}ske is{\ae}r - mod en ny tids ideer, og en kamp som blev f{\o}rt med argumenter og vold. Et dristigt tr{\ae}k for at h{\ae}vde sin status var nedrivningen af abbediets gamle hovedkirke og starten p{\aa} opf{\o}relsen af en ny i 1502. Oprettelsen af broderskabet og bestillingen af musikh{\aa}ndskriftet i Paris kunne meget vel v{\ae}re et velberegnet tr{\ae}k for at skaffe sig lokal opbakning til byggeprojektet. H{\aa}ndskriftet indeholder musik, som i klang kan sammenlignes med samtidens kunstmusik i fylde og v{\ae}rdighed, men den kunne udf{\o}res af munke, som hverken kunne l{\ae}se moderne mensural notation eller improvisere enkel flerstemmighed. Deres kompetence i at synge den daglige liturgi var tilstr{\ae}kkelig for denne slags flerstemmighed. Repertoiret er omhyggeligt udvalgt fra forskellige traditioner, og det er blevet revideret og suppleret under brug, hvilket bidrager til at g{\o}re det enest{\aa}ende.Vi ved intet om broderskabet og dets forhold til klostret, bortset fra selve musikh{\aa}ndskriftets eksistens. Dette rejser selvf{\o}lgelig en masse sp{\o}rgsm{\aa}l og hypoteser, som kan diskuteres. Derimod ved vi mere om hovedpersonerne i historien, abbed Pierre d{\textquoteright}Ostrel og Antoine de Caulaincourt. Sidstn{\ae}vnte skrev nemlig en n{\ae}rmest dag til dag beretning om livet i klostret i sin Chronicon corbeiense - og han har signeret musikh{\aa}ndskriftet.Projektet er tilg{\ae}ngeligt p{\aa} sitet http://amiens.pwch.dk/, hvor det findes i to forskellige formater. Online-udgaven rummer musikken udgivet som enkeltst{\aa}ende PDF-filer, suppleret med linkede sider med kommentarer til de enkelte sange, h{\aa}ndskriftsbeskrivelse, bibliografi, kilder mv., samt en lang indledende artikel {\textquoteleft}Prayers for the dead, funeral music and simple polyphony in a French music manuscript of the early sixteenth century{\textquoteright}.Dette labyrintiske materiale findes desuden organiseret i en line{\ae}r form som to PDF-b{\o}ger i A4-format: Volume 1 – Introduction and appendices (96 sider), volume 2 – Edition of the manuscript with the commentary, lists of sources and bibliography (262 sider).",
author = "Christoffersen, {Peter Woetmann}",
year = "2015",
month = nov,
day = "30",
language = "English",
type = "Other",

}

RIS

TY - ICOMM

T1 - Songs for funerals and intercession. A collection of polyphony for the confraternity of St Barbara at the Corbie Abbey, Amiens, Bibliothèque Centrale Louis Aragon, MS 162 D. Edited by Peter Woetmann Christoffersen. Volume 2

T2 - Edition of the manuscript with the commentary, lists of sources and bibliography

AU - Christoffersen, Peter Woetmann

PY - 2015/11/30

Y1 - 2015/11/30

N2 - MS Amiens 162 blev lavet i Paris i 1502 i et samarbejde mellem en professionel nodeskriver og den unge munk Antoine de Caulaincourt. Det indeholdt enkel flerstemmig musik til begravelser og minderitualer og skulle anvendes i et broderskab, Confrérie Ste Barbe, ved det store benediktiner-kloster i Corbie (nær Amiens). Klostret stod i disse år midt i en kamp for at bevare sine næsten 1000-årige privilegier som en uafhængig religiøs institution. En kamp mod den franske konge, mod biskoppen af Amiens og - måske især - mod en ny tids ideer, og en kamp som blev ført med argumenter og vold. Et dristigt træk for at hævde sin status var nedrivningen af abbediets gamle hovedkirke og starten på opførelsen af en ny i 1502. Oprettelsen af broderskabet og bestillingen af musikhåndskriftet i Paris kunne meget vel være et velberegnet træk for at skaffe sig lokal opbakning til byggeprojektet. Håndskriftet indeholder musik, som i klang kan sammenlignes med samtidens kunstmusik i fylde og værdighed, men den kunne udføres af munke, som hverken kunne læse moderne mensural notation eller improvisere enkel flerstemmighed. Deres kompetence i at synge den daglige liturgi var tilstrækkelig for denne slags flerstemmighed. Repertoiret er omhyggeligt udvalgt fra forskellige traditioner, og det er blevet revideret og suppleret under brug, hvilket bidrager til at gøre det enestående.Vi ved intet om broderskabet og dets forhold til klostret, bortset fra selve musikhåndskriftets eksistens. Dette rejser selvfølgelig en masse spørgsmål og hypoteser, som kan diskuteres. Derimod ved vi mere om hovedpersonerne i historien, abbed Pierre d’Ostrel og Antoine de Caulaincourt. Sidstnævnte skrev nemlig en nærmest dag til dag beretning om livet i klostret i sin Chronicon corbeiense - og han har signeret musikhåndskriftet.Projektet er tilgængeligt på sitet http://amiens.pwch.dk/, hvor det findes i to forskellige formater. Online-udgaven rummer musikken udgivet som enkeltstående PDF-filer, suppleret med linkede sider med kommentarer til de enkelte sange, håndskriftsbeskrivelse, bibliografi, kilder mv., samt en lang indledende artikel ‘Prayers for the dead, funeral music and simple polyphony in a French music manuscript of the early sixteenth century’.Dette labyrintiske materiale findes desuden organiseret i en lineær form som to PDF-bøger i A4-format: Volume 1 – Introduction and appendices (96 sider), volume 2 – Edition of the manuscript with the commentary, lists of sources and bibliography (262 sider).

AB - MS Amiens 162 blev lavet i Paris i 1502 i et samarbejde mellem en professionel nodeskriver og den unge munk Antoine de Caulaincourt. Det indeholdt enkel flerstemmig musik til begravelser og minderitualer og skulle anvendes i et broderskab, Confrérie Ste Barbe, ved det store benediktiner-kloster i Corbie (nær Amiens). Klostret stod i disse år midt i en kamp for at bevare sine næsten 1000-årige privilegier som en uafhængig religiøs institution. En kamp mod den franske konge, mod biskoppen af Amiens og - måske især - mod en ny tids ideer, og en kamp som blev ført med argumenter og vold. Et dristigt træk for at hævde sin status var nedrivningen af abbediets gamle hovedkirke og starten på opførelsen af en ny i 1502. Oprettelsen af broderskabet og bestillingen af musikhåndskriftet i Paris kunne meget vel være et velberegnet træk for at skaffe sig lokal opbakning til byggeprojektet. Håndskriftet indeholder musik, som i klang kan sammenlignes med samtidens kunstmusik i fylde og værdighed, men den kunne udføres af munke, som hverken kunne læse moderne mensural notation eller improvisere enkel flerstemmighed. Deres kompetence i at synge den daglige liturgi var tilstrækkelig for denne slags flerstemmighed. Repertoiret er omhyggeligt udvalgt fra forskellige traditioner, og det er blevet revideret og suppleret under brug, hvilket bidrager til at gøre det enestående.Vi ved intet om broderskabet og dets forhold til klostret, bortset fra selve musikhåndskriftets eksistens. Dette rejser selvfølgelig en masse spørgsmål og hypoteser, som kan diskuteres. Derimod ved vi mere om hovedpersonerne i historien, abbed Pierre d’Ostrel og Antoine de Caulaincourt. Sidstnævnte skrev nemlig en nærmest dag til dag beretning om livet i klostret i sin Chronicon corbeiense - og han har signeret musikhåndskriftet.Projektet er tilgængeligt på sitet http://amiens.pwch.dk/, hvor det findes i to forskellige formater. Online-udgaven rummer musikken udgivet som enkeltstående PDF-filer, suppleret med linkede sider med kommentarer til de enkelte sange, håndskriftsbeskrivelse, bibliografi, kilder mv., samt en lang indledende artikel ‘Prayers for the dead, funeral music and simple polyphony in a French music manuscript of the early sixteenth century’.Dette labyrintiske materiale findes desuden organiseret i en lineær form som to PDF-bøger i A4-format: Volume 1 – Introduction and appendices (96 sider), volume 2 – Edition of the manuscript with the commentary, lists of sources and bibliography (262 sider).

UR - http://amiens.pwch.dk/V2.pdf

M3 - Net publication - Internet publication

ER -

ID: 154251121