Forestillinger om diskrimination af køn i Forbrugerombudsmandens ”Retningslinjer om kønsrelateret reklame” (2012) og klagesagsbehandling

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Reklamers ulige repræsentationer af mænd og kvinder har udgjort et fast omdrejningspunkt i den feministiske medieforskning siden 1960’erne. I kapitlet her vender jeg blikket fra reklamerne selv og orienterer mig mod, hvordan stereotype fremstillinger af køn i danske virksomheders markedsføring evalueres, tolkes og behandles af Forbrugerombudsmanden; den nationale autoritet, som er ansvarlig for at sikre ikke-diskriminerende repræsentationer i reklamer. Artiklens analyse af Forbrugerombudsmandens anvendelse af ”Retningslinjer om kønsrelateret reklame” (2012) påpeger, hvordan diskriminerende repræsentationer af køn kan legitimeres, og den giver derved indblik i nogle af måderne, hvorpå ulighed opretholdes i såvel medierne som deres regulerende og superviserende institutioner. Kapitlet præsenterer således et bidrag til at forstå, hvordan kønsulighed reproduceres igennem reklamer og hvordan samfundets institutioner medvirker hertil.
Original languageDanish
Title of host publicationKøn: positioner, perspektiver, politikker – en forskningsantologi
PublisherFrydenlund
Publication statusAccepted/In press - 2018

ID: 179596702