Concrete Aesthetics

From Universal Rights to Financial Post-Democracy

Public Defence of PhD Thesis by Rikke Luther.

Please contact rikke.luther@gmail.com for thesis.

Assessment Committee

  • Associate Professor Solveig Gade, Chair (University of Copenhagen)
  • Professor Esther Leslie (Birkbeck, University of London)
  • Independent Scholar Kim West (Agentur, Sweden)

Moderator of the defence

  • Associate Professor Maria Fabricius Hansen (University of Copenhagen)

 

Beton er det mest anvendte byggemateriale i verden. Dets produktion er imidlertid negativt knyttet til klimaændringer og dens æstetisk bundet til finansspekulation samt ulighed i, hvad Colin Crouch definerer som den ‘post-demokratiske’ æra. Engang stod beton-æstetikkens sprog for fremskridt, universelle rettigheder og et bedre samfund. I dag kræver denne forstyrrede politiske æstetik en kulturel analyse, såvel som klimaaftryk og betons teknofossiler kræver videnskabelig opmærksomhed.

Hvad betyder betonens æstetik i en globaliseret verden, der konstant befinder sig på kanten af en finansiel krise og udfordrer miljøkrisen? Målet med dette projekt er at analysere den historiske bevægelse fra den moderne æra med universelle rettigheder og demokrati, overfor en ny æra der er domineret af den globale cirkulation af finansiering, og effekten, den har på æstetisk sprog og betydning. Dette vil blive undersøgt ved at belyse kontrasten mellem betonens historie inden for kunst og kulturel praksis i den umiddelbare efterkrigstid efter 2. verdenskrig i Europa og den æstetiske og ideologiske betydning af beton i nutidens globaliserede økonomi. Dette kapløb om økonomiske ressourcer vil delvist blive kortlagt i zoner under ‘Global Commons’ – zoner uden for nationalstaternes grænser, såsom ‘Internationalt Farvand og Dybhavsbunden’. Disse områder er i høj grad påvirket af ‘ressourcekrige’, herunder om sand, der bruges til betonproduktion. Hvad betyder en sådan udvinding for økonomi, politisk liv og i alt væsentlighed for miljøet?

Projektet er teoretisk og praktisk. Det teoretiske aspekt af forskningen fokuserer på den sociale og ideologiske overbevisning, der dominerede hver æra for at opbygge et billede af, hvordan den kulturelle betydning af beton har ændret sig. Historier, der adskiller en plads, eller et sted fra et andet, er afgørende. Den demokratiske kontekst, der engang gav modernistisk beton betydning i Skandinavien, står i skarp kontrast til det post-demokratiske miljø i nutidens ‘Special Economic Zones’. Den praktiske del af denne forskning vil anvende forskningsorienteret kreativ praksis for at udforske potentialet i kunst og arkitektoniske indgreb for at skabe ny, materielt indbygget forståelse af denne udvikling