Seminar: Collective Intelligence, Crowd Identity & Infrastructural Aesthetics

I samarbejde med Kunsten som Forum, Ny Carlsbergfondets forskningscenter på Københavns Universitet, afvikles et seminar i forbindelse med den aktuelle udstilling, Group-Think af Stine Marie Jacobsen med titlen: Collective Intelligence, Crowd Identity & Infrastructural Aesthetics.

Omstændighederne for en socialt engageret kunstner er som at arbejde i midten af en demonstration. En kunstner, der arbejder med et fællesskab, skal ofte forholde sig til en masse stemmer og strukturer. Der en høj grad af gruppetænkning til stede i socialt engagerede kunstneres arbejdsomstændigheder og skrækscenariet er, hvis ikke-kunst institutioner i fremtiden dikterer kunsten.

Nutidens mange demonstrationer mod museer er et direkte modsvar på infrastrukturelle omstændigheder, som kunstnere ønsker at ændre: bestyrelsesmedlemmer, højere betaling, bedre rettigheder og infrastruktur, har en enorm indflydelse på kunstens udformning og medbestemmer æstetikken. Kunst er ikke neutral og har længe været del af politiske planer. Den tidligere tyske præsident Theodor Heuss sagde i en tale i 1951: “Mit Politik kann man keine Kultur machen, aber vielleicht kann man mit Kultur Politik machen”. (Man kan ikke lave kultur med politik, men måske kan man med kultur lave politik.).

Konferencen tager udgangspunkt i Stine Marie Jacobsen’s kunstprojekt Group-Think (2020), et sportsprogram, der har til formål at udvide det nuværende formelle uddannelsesprogram i skolerne ved at indføre træningsteknikker i ikke-voldelig civil protest, førstehjælp og færdigheder inden for kollektiv intelligens. Titlen Group-Think er modificeret fra begrebet “groupthinking” som bruges i psykologi og forskning i kollektiv intelligens, især når en gruppe tænker sig for hurtigt frem til enighed, konsensus og deraf kommer for hurtige (dårlige) løsninger. Konferencen søger modigt at spørge, hvordan vi kan kollektivt kan opnå forandringer i det kulturelle felt i en krisernes tid.

Bidragsyderne er kunstner Stine Marie Jacobsen, som er udstillingsaktuel med Group-Think på Rønnebæksholm, freelance kurator Ida Bencke og medstifter af Laboratoriet for Æstetik og Økologi, professor og leder af Kunsten som Forum, Københavns Universitet, Frederik Tygstrup og professor, Stefan Jonsson, Institute for Research on Migration, Ethnicity and Society, Emma Tokmak & Purple Skate (for piger og queers 11-16 år), Næstved Skatehal og Ph.d. studerende Xenia Brown Pallesen ved Kunsthistorie og Visuel Kultur og tilknyttet Kunsten som Forum.

I Kunsthallen

Tid Aktivitet
12:00-12:05 Velkomst ved Lotte Juul Petersen, leder af Rønnebæksholm.
12.05-12.40 Stine Marie Jacobsen omviser i den aktuelle udstilling Group-Think.
12.40-13.10 Frokostpause i cafeen.

I Herskabsstalden

13.15-14.00 Samtale mellem Stine Marie Jacobsen og Ida Bencke, efterfulgt af Q&A.
14.00-14.45 Oplæg Frederik Tygstrup, efterfulgt af Q&A.
14:45-15:00 Pause med forfriskninger - kaffe/te.
15.00-15.45 Oplæg Stefan Jonsson, efterfulgt af Q&A.
15.45-16.15 Oplæg fra Purple Skate, efterfulgt af Q&A.
16:15-16:30 Pause med forfriskninger - kaffe/te.
16.30-17.00 Opsamling og afrunding modereret af Xenia Brown Pallesen.