Vitalisme i Carl Nielsens musik

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Vitalisme i Carl Nielsens musik. / Fjeldsøe, Michael.

In: Danish Musicology Online, Vol. 1, 2010, p. 33-55.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Fjeldsøe, M 2010, 'Vitalisme i Carl Nielsens musik', Danish Musicology Online, vol. 1, pp. 33-55. <http://www.danishmusicologyonline.dk/arkiv/arkiv_dmo/dmo_01/dmo_01_artikel_02.pdf>

APA

Fjeldsøe, M. (2010). Vitalisme i Carl Nielsens musik. Danish Musicology Online, 1, 33-55. http://www.danishmusicologyonline.dk/arkiv/arkiv_dmo/dmo_01/dmo_01_artikel_02.pdf

Vancouver

Fjeldsøe M. Vitalisme i Carl Nielsens musik. Danish Musicology Online. 2010;1:33-55.

Author

Fjeldsøe, Michael. / Vitalisme i Carl Nielsens musik. In: Danish Musicology Online. 2010 ; Vol. 1. pp. 33-55.

Bibtex

@article{10cc59c65ca14cf09dc5d2b5008bce2f,
title = "Vitalisme i Carl Nielsens musik",
abstract = "Artiklen bidrager til diskussionen om Carl Nielsens forhold til vitalismen, der var en udbredt str{\o}mning i europ{\ae}isk kulturliv i begyndelsen af det 20. {\aa}rhundrede. Det er anerkendt, at Carl Nielsen i en r{\ae}kke tekster ytrer sig inden for en vitalistisk diskurs, tydeligst i forhold til sin fjerde symfoni, Det uudslukkelige. Form{\aa}let med artiklen er en specifi k og analytisk underbygget diskussion af vitalisme i Carl Nielsens musik, der forholder sig til, om og hvordan tr{\ae}k i musikken svarer til forestillinger om vitalisme. Her inddrages Helios-ouverturen (1903) og Nielsens tredje, fjerde og femte symfoni. Afslutningsvis diskuteres, hvordan Nielsens essaysamling Musik er Liv (1925) kan l{\ae}ses som et vitalitisk programskrift og hvordan Nielsens position i dansk musikliv gjorde det muligt at videref{\o}re vitalistiske musik{\ae}stetiske positioner p{\aa} trods af det legitimitetstab, den europ{\ae}iske vitalisme oplevede som f{\o}lge af fascismens brug af den.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, musicology, Carl Nielsen, vitalism, 1900-1910, 1910-1920, 1920-1930, Danish music history, aesthetics",
author = "Michael Fjelds{\o}e",
year = "2010",
language = "Dansk",
volume = "1",
pages = "33--55",
journal = "Danish Musicology Online",
issn = "1904-237X",
publisher = "Koebenhavns Universitet Musikvidenskabeligt Institut",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Vitalisme i Carl Nielsens musik

AU - Fjeldsøe, Michael

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Artiklen bidrager til diskussionen om Carl Nielsens forhold til vitalismen, der var en udbredt strømning i europæisk kulturliv i begyndelsen af det 20. århundrede. Det er anerkendt, at Carl Nielsen i en række tekster ytrer sig inden for en vitalistisk diskurs, tydeligst i forhold til sin fjerde symfoni, Det uudslukkelige. Formålet med artiklen er en specifi k og analytisk underbygget diskussion af vitalisme i Carl Nielsens musik, der forholder sig til, om og hvordan træk i musikken svarer til forestillinger om vitalisme. Her inddrages Helios-ouverturen (1903) og Nielsens tredje, fjerde og femte symfoni. Afslutningsvis diskuteres, hvordan Nielsens essaysamling Musik er Liv (1925) kan læses som et vitalitisk programskrift og hvordan Nielsens position i dansk musikliv gjorde det muligt at videreføre vitalistiske musikæstetiske positioner på trods af det legitimitetstab, den europæiske vitalisme oplevede som følge af fascismens brug af den.

AB - Artiklen bidrager til diskussionen om Carl Nielsens forhold til vitalismen, der var en udbredt strømning i europæisk kulturliv i begyndelsen af det 20. århundrede. Det er anerkendt, at Carl Nielsen i en række tekster ytrer sig inden for en vitalistisk diskurs, tydeligst i forhold til sin fjerde symfoni, Det uudslukkelige. Formålet med artiklen er en specifi k og analytisk underbygget diskussion af vitalisme i Carl Nielsens musik, der forholder sig til, om og hvordan træk i musikken svarer til forestillinger om vitalisme. Her inddrages Helios-ouverturen (1903) og Nielsens tredje, fjerde og femte symfoni. Afslutningsvis diskuteres, hvordan Nielsens essaysamling Musik er Liv (1925) kan læses som et vitalitisk programskrift og hvordan Nielsens position i dansk musikliv gjorde det muligt at videreføre vitalistiske musikæstetiske positioner på trods af det legitimitetstab, den europæiske vitalisme oplevede som følge af fascismens brug af den.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - musicology

KW - Carl Nielsen

KW - vitalism

KW - 1900-1910

KW - 1910-1920

KW - 1920-1930

KW - Danish music history

KW - aesthetics

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 1

SP - 33

EP - 55

JO - Danish Musicology Online

JF - Danish Musicology Online

SN - 1904-237X

ER -

ID: 32172105