Performative processer og praksisdimensioner i akademisk undervisning og den akademiske opgave

- Masterclass med Günter Berghaus (Bristol University) d. 11. og 12. oktober 2010:


Praksistilgange, performative processer og kunstneriske praksisformer er blevet en stadig større del af de akademiske arbejdsformer og undervisningen på flere institutter på det Humanistiske Fakultet. Günther Berghaus har i en årrække arbejdet med metode- og analysetilgange, samt bedømmelsesprocedurer i forbindelse med performative processer (senest i ”Theatre Studies and Performance Analysis: New Trends and Methodologies” fra 2001). Berghaus arbejde med koblingen af praksistilgange omfatter teater, film og medier bl.a. i et længerevarende samarbejde med BBC.
Masterclass med Günther Berghaus indgår i et to-dages kursus. Det forventes at de Phd-studerende, der deltager i masterclass også deltager i programmet for resten af Dag 1 og  Dag 2.

Kurset vil foregå på engelsk. Deadline for tilmelding d. 6. oktober til amwn@hum.ku.dk

Program for masterclass


11. oktober kl. 9-11:
Kort oplæg v. Günter Berghaus med afsæt i ”Theatre Studies and Performance Analysis: New Trends and Methodologies”. Kort præsentation af konkrete problemstillinger ved deltagende Phd’er. Diskussion og sparring.

12. oktober: kl. 14-16
Diskussion af problemstillinger og sparring på baggrund af kursus-input Dag 1 og Dag 2.


Program:

Day 1 for staff, Ph.D.s and students: case Artaud, Jet de Sang
9-11:
1) 2 hr masterclass with Ph.D.s – project presentation and discussion with reference to ”Theatre Studies and Performance Analysis: New Trends and Methodologies”

14-17:
2) 1 hr presentation of a practical project (Artaud, Jet de Sang): the production process, rehearsal methods, evaluation process.
3) 1 hr Screening of a video documenting a practical project (Artaud, Jet de Sang)
4) 1 hr discussion


Day 2 staff and Ph.D. only
9-12:
4) 1 hr presentation of
a) Bristol University Drama Dept
b) Practical theatre and performance studies
c) Admission process
d) Practical project work
e) Criteria of student assessment (theoretical and practical work)
f) Marking system of project work
g) Evaluation of staff by students (each teaching unit), by Departmental
Reviews (annual), by Research Assessment Exercises (every five years)
5) 2 hr discussion and workshop

14-16:
6) 2 hr masterclass with Ph.D.s – project presentation and discussion with reference to ”Theatre Studies and Performance Analysis: New Trends and Methodologies” and presentations