Arkitektur og kartografi - det kunstige mijø: - første betragtninger

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Standard

Arkitektur og kartografi - det kunstige mijø : - første betragtninger. / Michelsen, Anders Ib.

7 - PUB: GRID 2010 : - en række fleksioner omkring arkitektur. ed. / Cort Ross Dinesen. Vol. 7 Kunstakademiets Arkitektskole, 2010. p. 30-39.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Harvard

Michelsen, AI 2010, Arkitektur og kartografi - det kunstige mijø: - første betragtninger. in C Ross Dinesen (ed.), 7 - PUB: GRID 2010 : - en række fleksioner omkring arkitektur. vol. 7, Kunstakademiets Arkitektskole, pp. 30-39.

APA

Michelsen, A. I. (2010). Arkitektur og kartografi - det kunstige mijø: - første betragtninger. In C. Ross Dinesen (Ed.), 7 - PUB: GRID 2010 : - en række fleksioner omkring arkitektur (Vol. 7, pp. 30-39). Kunstakademiets Arkitektskole.

Vancouver

Michelsen AI. Arkitektur og kartografi - det kunstige mijø: - første betragtninger. In Ross Dinesen C, editor, 7 - PUB: GRID 2010 : - en række fleksioner omkring arkitektur. Vol. 7. Kunstakademiets Arkitektskole. 2010. p. 30-39

Author

Michelsen, Anders Ib. / Arkitektur og kartografi - det kunstige mijø : - første betragtninger. 7 - PUB: GRID 2010 : - en række fleksioner omkring arkitektur. editor / Cort Ross Dinesen. Vol. 7 Kunstakademiets Arkitektskole, 2010. pp. 30-39

Bibtex

@inbook{3e7d8f23b80d43fcb22097c665842186,
title = "Arkitektur og kartografi - det kunstige mij{\o}: - f{\o}rste betragtninger",
abstract = "Kartografien f{\o}lger i den moderne {\ae}ra, fra 1500-tallet frem en dynamik, hvor det synlige bliver kodet gennem kartografiske udsagn og artikulationer - 'en modeldannelse der kommunikerer rumlig information effektivt'; i en kompleksitet, der r{\ae}kker fra det umiddelbart synlige, i den forstand geografiske, 'geographia', 'at skrive verden' - som den fremst{\aa}r - til komplekse topologier, indskrevet i kulturelle dynamikker, f.eks. af third space karakter (Soja).Gilles Deleuze beskriver forbilledligt denne klassisk moderne artikulation af det sigelige p{\aa} det synlige og deres respektive dis- og konjunktioner i en dobbelt Hjelmslevsk artikulation af indhold/udtryk. Det sigelige og det synlige er uafh{\ae}ngige men ogs{\aa} interdependente modaliteter, som samlet beskriver, ”strata” eller ”historiske formationer”. I en s{\aa}dan sammenh{\ae}ng er kartografien et specialeksempel p{\aa} linie med andre. Enhver formation best{\aa}r af kombinationer af en ”form for sigen” og en ”form for seen”, argumenterer Deleuze, som for Foucault kan bestemmes som en helhed af transformative reguleringer. En s{\aa}dan transformativ regulering af et givet territorium udg{\o}r kartografiens modernitet.Imidlertid n{\aa}r den moderne kartografi ogs{\aa} her en gr{\ae}nse, der er indskrevet i selve strukturens mulighedsfelt, som I Deleuzes optik dukker frem som en disjunktion i artikulationen af det synlige og det sigelige. Det strukturelle niveau er det reale niveau for formationerne og artikulationen kan ikke g{\o}re andet en disjunktiv at pege p{\aa} en afstand. For Deleuze er artikulationens indre koh{\ae}rens et mysterium, af den art Kant beskriver som ift den menneskelige imaginations enigmatiske rolle i begrebsdannelsen. Teksten vil kort bruge denne observation til at diskutere kartografi ift skabelse og konstruktion af verden: sagt anderledes; hvordan kan man kartografere en verden, som ikke er en artikulation af det sigelige p{\aa} det synlige men af det synlige p{\aa} verden, i form af en omfattende, skabt, artificialitet. Hvor det synlige ikke kodes, genskrives mm. men uds{\ae}ttes i verden med udgangspunkt i en 'kartografisk' kreativitet, hvor modeller g{\aa}r forud for territoriernes synlighed.Teksten vil bruge denne omvending - eller m{\aa}ske kiasme - til at tematisere en arkitektur indefra som en s{\ae}rlig konfiguration med komponneter og konstruktioner, der artikuleres som lag eller mellemlag af lamin{\ae}r art, hvor det disjunktive overtrumfes af det kreative og fremst{\aa}r som blot en ud af flere {"}constraints{"} (Castoriadis). ",
author = "Michelsen, {Anders Ib}",
note = "Se ogs{\aa} http://www.karch.dk/afd6/Menu/GRID",
year = "2010",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7830-246-5",
volume = "7",
pages = "30--39",
editor = "{Ross Dinesen}, Cort",
booktitle = "7 - PUB: GRID 2010",
publisher = "Kunstakademiets Arkitektskole",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Arkitektur og kartografi - det kunstige mijø

T2 - - første betragtninger

AU - Michelsen, Anders Ib

N1 - Se også http://www.karch.dk/afd6/Menu/GRID

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Kartografien følger i den moderne æra, fra 1500-tallet frem en dynamik, hvor det synlige bliver kodet gennem kartografiske udsagn og artikulationer - 'en modeldannelse der kommunikerer rumlig information effektivt'; i en kompleksitet, der rækker fra det umiddelbart synlige, i den forstand geografiske, 'geographia', 'at skrive verden' - som den fremstår - til komplekse topologier, indskrevet i kulturelle dynamikker, f.eks. af third space karakter (Soja).Gilles Deleuze beskriver forbilledligt denne klassisk moderne artikulation af det sigelige på det synlige og deres respektive dis- og konjunktioner i en dobbelt Hjelmslevsk artikulation af indhold/udtryk. Det sigelige og det synlige er uafhængige men også interdependente modaliteter, som samlet beskriver, ”strata” eller ”historiske formationer”. I en sådan sammenhæng er kartografien et specialeksempel på linie med andre. Enhver formation består af kombinationer af en ”form for sigen” og en ”form for seen”, argumenterer Deleuze, som for Foucault kan bestemmes som en helhed af transformative reguleringer. En sådan transformativ regulering af et givet territorium udgør kartografiens modernitet.Imidlertid når den moderne kartografi også her en grænse, der er indskrevet i selve strukturens mulighedsfelt, som I Deleuzes optik dukker frem som en disjunktion i artikulationen af det synlige og det sigelige. Det strukturelle niveau er det reale niveau for formationerne og artikulationen kan ikke gøre andet en disjunktiv at pege på en afstand. For Deleuze er artikulationens indre kohærens et mysterium, af den art Kant beskriver som ift den menneskelige imaginations enigmatiske rolle i begrebsdannelsen. Teksten vil kort bruge denne observation til at diskutere kartografi ift skabelse og konstruktion af verden: sagt anderledes; hvordan kan man kartografere en verden, som ikke er en artikulation af det sigelige på det synlige men af det synlige på verden, i form af en omfattende, skabt, artificialitet. Hvor det synlige ikke kodes, genskrives mm. men udsættes i verden med udgangspunkt i en 'kartografisk' kreativitet, hvor modeller går forud for territoriernes synlighed.Teksten vil bruge denne omvending - eller måske kiasme - til at tematisere en arkitektur indefra som en særlig konfiguration med komponneter og konstruktioner, der artikuleres som lag eller mellemlag af laminær art, hvor det disjunktive overtrumfes af det kreative og fremstår som blot en ud af flere "constraints" (Castoriadis).

AB - Kartografien følger i den moderne æra, fra 1500-tallet frem en dynamik, hvor det synlige bliver kodet gennem kartografiske udsagn og artikulationer - 'en modeldannelse der kommunikerer rumlig information effektivt'; i en kompleksitet, der rækker fra det umiddelbart synlige, i den forstand geografiske, 'geographia', 'at skrive verden' - som den fremstår - til komplekse topologier, indskrevet i kulturelle dynamikker, f.eks. af third space karakter (Soja).Gilles Deleuze beskriver forbilledligt denne klassisk moderne artikulation af det sigelige på det synlige og deres respektive dis- og konjunktioner i en dobbelt Hjelmslevsk artikulation af indhold/udtryk. Det sigelige og det synlige er uafhængige men også interdependente modaliteter, som samlet beskriver, ”strata” eller ”historiske formationer”. I en sådan sammenhæng er kartografien et specialeksempel på linie med andre. Enhver formation består af kombinationer af en ”form for sigen” og en ”form for seen”, argumenterer Deleuze, som for Foucault kan bestemmes som en helhed af transformative reguleringer. En sådan transformativ regulering af et givet territorium udgør kartografiens modernitet.Imidlertid når den moderne kartografi også her en grænse, der er indskrevet i selve strukturens mulighedsfelt, som I Deleuzes optik dukker frem som en disjunktion i artikulationen af det synlige og det sigelige. Det strukturelle niveau er det reale niveau for formationerne og artikulationen kan ikke gøre andet en disjunktiv at pege på en afstand. For Deleuze er artikulationens indre kohærens et mysterium, af den art Kant beskriver som ift den menneskelige imaginations enigmatiske rolle i begrebsdannelsen. Teksten vil kort bruge denne observation til at diskutere kartografi ift skabelse og konstruktion af verden: sagt anderledes; hvordan kan man kartografere en verden, som ikke er en artikulation af det sigelige på det synlige men af det synlige på verden, i form af en omfattende, skabt, artificialitet. Hvor det synlige ikke kodes, genskrives mm. men udsættes i verden med udgangspunkt i en 'kartografisk' kreativitet, hvor modeller går forud for territoriernes synlighed.Teksten vil bruge denne omvending - eller måske kiasme - til at tematisere en arkitektur indefra som en særlig konfiguration med komponneter og konstruktioner, der artikuleres som lag eller mellemlag af laminær art, hvor det disjunktive overtrumfes af det kreative og fremstår som blot en ud af flere "constraints" (Castoriadis).

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7830-246-5

VL - 7

SP - 30

EP - 39

BT - 7 - PUB: GRID 2010

A2 - Ross Dinesen, Cort

PB - Kunstakademiets Arkitektskole

ER -

ID: 32331411